Na peknú postavu a dlhovekosť sa oplatí stravovať sa ako ľudia na Japonskom súostroví Rjúkjú. Rjúkú je reťaz približne 60 ostrovov na západe Tichého oceánu, ktoré sa tiahnu juhozápadne od ostrova Kjúšu k ostrovu Taiwan. Najväčší ostrov tohto súostrovia je Okinawa. Okinawa je najrušnejší ostrov a v meste Okinawa žije najväčší počet storočných ľudí na Zemi. Navyše týmto ľuďom akoby sa vyhýbajú choroby bežné u starších ľudí ako cukrovka, Alzheimerova choroba, artritída či rakovina.

Vysoký vek a dobrý zdravotný stav ľudí na Okinawe sa pripisujú najmä zdravej strave bohatej na živiny, flavonoidy, antioxidanty s nízkym obsahom kalórií a nasýtených mastných kyselín. Strava ľudí v Okinawe obsahuje približne 30% zelenej a žltej zeleniny a mnoho sladkých zemiakov.

V Okinawe sa skonzumuje viac bravčového mäsa ako je priemer v Japonsku. V porovnaní s priemerným denným kalorickým príjmom Japoncov, prijmú ľudia v Okinawe približne o 300 kalórií denne menej. Ryža je v Japonsku veľmi obľúbeným pokrmom, ale v Okinawe jej zjedia o polovicu menej ako je priemer v Japonsku. Potraviny vyrobené z jačmeňa či pšenice majú Japonci v obľube a priemerne denne zjedia približne 150 gramov takýchto výrobkov, ale v Okinave je to len štvrtina tohto množstva (cca 35 gramov).  Okinawčania denne skonzumujú výrazne menej rýb ako zvyšok Japonska (15 gramov denne v porovnaní s priemerom Japonska 62 gramov denne).
Zaujímavosťou je najmä to, že ľudia v Okinawe nejedia konzervovanú zeleninu. Od 60-tych rokov 20. storočia sa situácia v Okinawe začala meniť najmä vplyvom amerických reťazcov rýchleho občerstvenia a typu stravovania zo západu. Podiel tukov v strave miestnych stúpol z úrovne cca 6% na 27% tukov z celkového kalorického príjmu. Sladké zemiaky vymenili za ryžu a pečivo a priemerná dĺžka života sa znížila.

Ak by sme si mali zo stravy Japoncov niečo zobrať, mali by to byť tieto body:
  1. o polovicu menší príjem cukrov ako je priemer národa
  2. ovocie, zelenina (najmä sladké zemiaky) a ryby ako základ stravy
  3.  pitie kvalitného zeleného čaju (na zlepšenie trávenia a chudnutie)
Ďalší článok
Toto je najnovší článok.
Predchádzajúci článok
Staršie príspevky

0 komentárov:

Zverejnenie komentára

 
TOPlist TOPlist