Je úplne normálne, že ľudia chcú schudnúť prebytočné kilogramy čo najrýchlejšie. Najmä ak ich tlačí čas blížiacej sa kúpacej sezóny a potrebujú schudnúť do plaviek. V známej televíznej šou o chudnutí sa vybraní uchádzači snažia týždeň čo týždeň schudnúť čo najviac kilogramov. Samozrejme všetko prebieha pod dohľadom odborníkov od trénerov až po doktorov. Rýchle schudnutie je síce možné, otázka však stojí, či je aj zdravé.
Rýchle zhodenie kilogramov často vedie k jo-jo efektu a ako rýchlo sa kilogramov zbavíte, tak rýchlo ich môžete mať naspäť. Väčšina ľudí, ktorí rýchlo schudli získa kilogramy naspäť v krátkom období a je len málo tých, ktorí si nižšiu hmotnosť udržia mesiace či roky. Pri chudnutí človek pociťuje zmenu, cíti sa lepšie, lepšie sa mu dýcha a ľahšie zvláda prekážky. Nie je však efektívne schudnúť rýchlo, ale urobiť si plán a chudnúť pomalšie a postupne počas dlhšieho obdobia. Počas tohto obdobia by malo dochádzať k postupnej zmene jedálničku a postupnému zvyšovaniu fyzickej námahy. Samozrejme je dobré poradiť sa s odborníkmi dietológmi, trénermi a tiež je dobré preveriť si svoj zdravotný stav s lekárom. Plán by mal byť vypracovaný na 6-9 mesiacov a ku koncu tohto obdobia by ste sa mali priblížiť k vysnívanej váhe. Avšak chudnutie je individuálne, niektorí chudnú ľahko a rýchlo a iným dá schudnutie každého prebytočného kilogramu riadne zabrať.

Optimálna miera chudnutia

Bezpečná miera chudnutia je od 0,5 do 1 kilogramu týždenne. Chudnutie nad túto mieru môže mať za následok zdravotné problémy ako nedostatok minerálov a vitamínov, žlčníkové kamene či pocit únavy 1. Diéty zamerané len na zmenu stravy po dobu niekoľkých týždňov, len veľmi nepravdepodobne povedú k dlhodobej zdravej telesnej hmotnosti. Pred začatím diétneho programu je dobré vedieť koľko kilogramov chcete stratiť a spísať si denný rozsah kalórií.
 
Najbežnejším spôsobom ako sa ľudia snažia rýchlo schudnúť je nadmerné cvičenie a nízkokalorická diéta s príjmom menej ako 800 kalórií denne. Ľudia však častejšie uprednostňujú diéty pred cvičením, pretože to menej bolí:) V prvých týždňoch chudnutia môžete stratiť oveľa viac kilogramov ako odporúčaných 0,5 - 1 kilogram, najmä ak diétu spojíte s pravidelnou fyzickou aktivitou. V tomto počiatočnom období je rýchla strata hmotnosti normálna. 
Hmotnosť, ktorú stratíte počas tejto doby sa nazýva "hmotnosť vody". Pri menšom príjme kalórií ako je výdaj telo začne brať zásoby známe ako glykogén. Glykogén je v tele viazaný na vodu a teda pri spaľovaní zásob glykogénu sa telo zbavuje aj vody 2.

Schudnutie prebytočných kilogramov je však len pol cesty k vysnívanej postave. To ťažsie vás ešte len čaká a to je udržanie si novej hmotnosti. Väčšina ľudí priberie polovicu zhodených kilogramov do roka a zvyšok postupne do 3-5 rokov 3. Odborníci preto radia chudnúť pomalším tempom a výskumy dokázali, že ľudia, ktorí chudnú pomalšie si skôr udržia novozískanú nižšiu hmotnosť 4. Najdôležitejšie je vytvoriť si návyky na zdravé jedlo ako je prestať piť sladené vody, pridať do jedálnička viac zeleniny a ovocia, používať len zdravé tuky, celozrnné pečivo a podobne.

Záver

I keď je možné udržať si nižšiu hmotnosť aj pri rýchlom schudnutí, pravdepodobnejšie si dlhodobo udržíte hmotnosť pri pomalšom chudnutí. Odporúčame vyhodiť zo stravy nezdravé potraviny s nadmerným množstvom tuku a jednoduchých sacharidov, namiesto sladených vôd piť čistú vodu, alebo čaje bez cukru.

1 komentárov:

  1. pri chudnuti vedia pomoct spalovace tukov pokial sa spravne pouzivaju dobry clanok odporucam https://www.fitcool.sk/6-tipov-ako-zlepsit-ucinky-spalovacov-tukov/

    OdpovedaťOdstrániť

 
TOPlist TOPlist