Štruktúra leptínu | I, Vossman
Leptín si vyslúžil množstvo prezývok ako napríklad: hormón hladu, hormón obezity či hormón tuku. Vedci ho objavili v roku 1994 a je zaujímavý najmä pre ľudí snažiacich sa schudnúť. Hormón leptín sa produkuje v tukových bunkách a jeho množstvo je úmerné množstvu tukových zásob. Ľudia s menším množstvom tuku majú aj menej leptínu a naopak. Leptín má v našom tele vplyv na metabolizmus a najmä vplýva na pocit hladu. Ak sa hladina leptínu zníži, máme zvýšený pocit hladu a ak sa hladina leptínu v našom tele zvýši, nepociťujeme hlad.

Leptín sa po vytvorení v tukových bunkách dostáva do krvného obehu a tým aj do mozgu. Ak je hladina leptínu v norme, necítime hlad, máme dobrú náladu a lepšie mentálne schopnosti. Keď však držíme diétu, tukové bunky sa zmenšujú a tiež aj produkcia leptínu je menšia. Keď sa hladina leptínu dostane pod určitú hranicu (u každého jedinca je táto hranica na inej úrovni), mozog cíti menej energie a spustí v tele procesy, ktoré sa začnú snažiť o zvýšenie hladiny leptínu. Jeden z týchto procesov zahŕňa stimuláciu tzv. Blúdivého nervu (nervus vagus), ktorý vedie z mozgu do brucha. Nervus vagus slúži aj ako úložisko energie a keď pocíti znížený príjem, telo začne cítiť hlad. Po výdatnom jedle sa hladina leptínu opäť zvyšuje a celý proces sa opakuje.

Ako leptín ovplyvňuje váhu

Ľudia s nadváhou majú v tele veľké množstvo leptínu, ale do mozgu sa im nedostáva signál, aby prestali jesť aj keď sú sýti. To sa nazýva leptínová rezistencia a je podobná inzulínovej rezistencii pri cukrovke 2. typu, kedy pankreas produkuje množstvo inzulínu, ale telo na to nereaguje správne. Hladina leptínu sa môže zvyšovať s pribúdajúcimi kilogramami. Ľudia majú určitú spodnú hladinu leptínu, ale nemajú určený strop dokedy sa leptín zvyšuje.

Pri leptínovej rezistencii mozog takpovediac ‘hladuje’ aj keď je hladina leptínu vysoká a telo má veľké zásoby tuku. Ľudia s leptínovou rezistenciou cítia hlad aj keď sú najedení a pokiaľ jedia viac a viac, priberajú na váhe. Pre obéznych ľudí sa na zníženie leptínovej rezistencie odporúča znížiť hladinu inzulínu. To sa dá dosiahnuť zníženým príjmom cukrov. Taktiež je dobré znížiť trigliceridy (krvné leptidy), pretože vysoká hladina triglyceridov môže blokovať prenos leptínu do mozgu. Potraviny vhodné na zníženie hladiny trigyceridov v krvi sú napríklad: sója, fazuľa, cibuľa, avokádo, rybí a olivový olej alebo pšeničné klíčky.

Vedci pokračujú vo výskume leptínu a je možné, že v nasledujúcich rokov budeme mať viac informácií o fungovaní leptínu v tele.

0 komentárov:

Zverejnenie komentára

 
TOPlist TOPlist