Kurkuma, alebo v Európe sa zvykne nazývať aj ako indický šafran je korenie žltej farby hojne používané v Indii, ale miesto si našla aj u nás. Je súčasťou tradičnej indickej medicíny ajurvédy, kde sa používa pri zlom trávení, na liečbu pečene či pri nachladnutí.

Vyniká sušením z kurkumovníka dlhého (Curcuma longa) a najväčším pestovateľom je práve India, ale pestuje sa aj na Srí Lanke, v Číne, Indonézii, na Jamajke a v Peru. U nás je kurkuma známa ako kari korenie, ktoré rady používajú aj mnohé gazdinky na Slovensku. Ak chcete dodať jedlu exotickú chuť a farbu, kurkuma je to práve korenie, ktoré by ste mali mať v kuchyni.

Okrem využitia na dochutenie jedál má kurkuma aj množstvo priaznivých účinkov na zdravie a okrem protizápalových a antioxidačných účinkoch je vraj vhodná aj proti rakovine. Kurkuma sa používa ako korenie a vďaka svojej silno žltej farbe aj ako farbivo do cestovín, polievok, zmrzlín, jogurtov, syrov, horčíc či ryže. Kurkuma ako farbivo je označené ako éčko E 100, ale je to jedno zo zdravých éčok. Do jedla sa odporúča dať kurkuma až tesne pred dovarením, čím sa v nej zachová najviac účinných látok.

Účinky kurkumy:

  • proti zápalu
  • antioxidant
  • antibakteriálny
  • proti páleniu záhy
  • liečba žalúdočných vredov
  • znižuje cholesterol
  • podporuje mozgové funkcie (najmä u starších ľudí)
  • zlepšenie trávenia
  • proti skleróze
  • pri liečbe artritídy
  • vhodná pri Krohnovej chorobe
Užívanie kurkumy

prášok kurkumy je vhodné pridávať ako korenie do jedla avšak najviac v množstve 2 gramy denne (maximálne pol čajovej lyžičky). Neodporúča sa s mliekom, pretože mlieko zhoršuje vstrebávanie niektorých látok z kurkumy. Tehotné ženy môžu užívať kurkumu ako korenie, ale neodporúča sa to s kurkumou preháňať. Ak beriete lieky na zníženie zrážanlivosti krvi, odporúčame poradiť sa so svojím lekárom o užívaní kurkumy.

0 komentárov:

Zverejnenie komentára

 
TOPlist TOPlist