l arginin
Arginín je semi-esenciálna aminokyselina, ktorú si telo vie samo vyrobiť len za určitých okolností a v nedostatočnej miere. Keďže L-Arginín má mnoho priaznivých účinkov na naše telo, je dobré ho telu dodávať či už v strave alebo v doplnkoch výživy. Zvýšený príjem L-Arginínu je potrebný najmä v období rastu a zvýšenej fyzickej námahy. Pre ľudí, ktorí cvičia s činkami je vhodná suplementácia L-Arginínom tesne pred cvičením vďaka čomu sa výrazne môže zvýšiť výkon a napumpovanie svalov. L-arginín v tele podporuje syntézu bielkovín a vyrába oxid dusnatý (NO), čo je zlúčenina, ktorá uvoľňuje cievy. Arginín je vhodný aj pre starších ľudí so senilnou demenciou. 
Najnovšie štúdie dokázali veľký vplyv oxidu dusnatého na srdcovo-cievny systém. Za výskum okolo L-Arginínu a význam oxidu dusnatého pre cievy a krvný obeh dokonca získala v roku 1998 trojica vedcov (R. Furchgott, L. Ingar a F. Murad) Nobelovu cenu za medicínu. Jeden z nositeľov Dr. Murad tvrdí, že L-Arginín je dôležitým prekurzorom pri tvorbe oxidu dusnatého, ktorý sa v tele vytvára vnútri ciev a pomáha zachovávať pružnosť ciev.
Pre ľudí s erektilnou disfunkciou môže byť L-Arginín veľmi účinný a odporúčajú ho aj mnohí urológovia. Vďaka svojej účinnosti je arginín súčasťou doplnkov výživy na podporu erekcie. 

https://gymbeam.sk/freetextsearch/search/result/?keyword=arginin&a_aid=57ebd313c6230&a_bid=dc97c803

Priaznivé účinky L-Arginínu:
  • uvoľňuje cievy a zlepšuje prietok krvi
  • normalizuje krvný tlak
  • podporuje rast kostí a prispieva k tvorbe kolagénu
  • podporuje rast svalov, napumpovanie pri tréningu a odďaľuje nástup svalovej horúčky
  • proti ateroskleróze
  • zlepšuje erekciu a podporuje vylučovanie rastového hormónu
  • podporuje metabolizmus tukov
  • priaznivo vplýva na detoxikáciu pečene a správnu funkciu obličiek
  • pôsobí ako antioxidant
  • urýchluje hojenie rán
Nežiadúce účinky L-Arginínu

Vedľajšie účinky arginínu nie sú známe a to ani pri vyššom dávkovaní. Jeho priaznivé účinky môže využiť takmer kazdý. Jedná výnimka, kedy by sa L-arginín nemal použiť je pri akútnom herpese simplex, lebo dodáva tomuto vírusu výživu. 

Zdroje L-Arginínu

Ako sme spomenuli vyššie, telo si vie L-Arginín vyrobiť samo len za určitých okolností a treba ho telu dodávať. Jednou možnosťou sú doplnky výživy s obsahom arginínu, ďaľšou možnosťou je dodávať ho v strave. Pri racionálnej strave je však príjem L-Arginínu dostatočný. V rastlinných bielkovinách je vyššie množstvo L-arginínu ako v živočíšnych zdrojoch bielkovín. Hladina L-Arginínu v tele sa znižuje kvôli infekciám, popáleninám a zraneniam. Nasledovné potraviny obsahujú zvýšené množstvo L-Arginínu:

  • sója
  • mäso - hydina
  • ryby
  • orechy
  • mliečne výrobky

L-Arginín pre kulturistov

Vďaka predtréningovej suplementácii L-Arginínom sa dá pri silovom tréningu dosiahnuť výrazné 'napumpovanie' svalov. Rôzne predtréningové stimulanty obsahujú práve arginín, ktorý má za následok prekrvenie svalov a vyšší silový výkon pri tréningu. L-Arginín sa odporúča v kombinácii s kofeínom, beta alanínom, L-citrulín malátom a BCAA (aminokyseliny s rozvetveným reťazcom).

L-Arginín pomáha znižovať hladinu cukru v krvi

Suplementácia L-Aginínom sa odporúča pri diabetes mellitus (cukrovke 2. typu), lebo arginín pomáha zvýšiť citlivosť na inzulín a ochrániť cievy. Pacienti trpiaci na diabetes zvyčajne majú poruchy metabolizmu tukov a vďaka L-Arginínu a zvýšeniu hladiny NO sa výrazne tento stav zlepšuje.

L-Arginín pomáha znižovať krvný tlak

Zvýšený krvný tlak trápi mnoho ľudí tento 'tichý zabijak' ako sa vysokému tlaku vraví, ohrozuje životy mnohých ľudí. L-arginín môže byť riešením problémov s tlakom. Arginín pomáha zlepšovať prietok krvi v cievach a môže zlepšiť príznaky upchatých tepien, ischemickej choroby srdca či angíny pectoris. 

L-Arginín zvyšuje plodnosť a zlepšuje erekciu

Dobrá správa pre všetkých mužov je, že L-arginín môže pomôcť zlepšiť erekciu a tiež plodnosť. Arginín je totiž prekurzor spermínu a spermidínu a vplyv arginínu na potenciu sa skúmal vo viacerých štúdiách. V jednej štúdii na mužoch so zníženým počtom spermií sa po troch mesiacoch dávkovania 4 000 mg L-arginínu u vyše 70% účastníkov podstatne zvýšil počet spermií. V inej štúdii sa počas šiestich mesiacov sledovali účastníci s málo pohyblivými spermiami, ktorí dávkovali 5 000 mg arginínu denne. Pohyblivosť spermií sa po ukončení štúdie významne zvýšila.
Vďaka tomu, že arginín podporuje prekrvenie orgánov sa odporúča proti erektilnej dysfunkcii (poruchy erekcie), ktorá trápi približne pätinu mužov vo veku nad 40 rokov.

0 komentárov:

Zverejnenie komentára

 
TOPlist TOPlist