potraviny obsahujúce horčík
Niektoré z potravín bohatých na horčík
Horčík (magnézium) je pre naše telo najdôležitejší minerál. Po vode, kyslíku, základných potravinách je horčík najdôležitejší prvok pre naše telo. Horčík je dôležitejší ako vápnik, draslík a sodík a práve horčík reguluje všetky tieto minerály v tele. Horčík ovplyvňuje vyše 300 enzýmov v našom tele. Vďaka horčíku sa v tele vykonáva mnoho metabolických procesov. Magnézium alebo horčík zodpovedá za sťahy srdca a tiež za výmenu informácii medzi nervovými bunkami, aktivuje viacero enzýmov podieľajúcich sa na metabolizme uhľohydrátov a aminokyselín. Ďalším významom horčíka je kontrola vstrebávania iných minerálov v tele. Medzi tieto minerály patrí vápnik, sodík, draslík či fosfor. Horčík napríklad zabraňuje nadmernému ukladaniu vápnika v tele (prevencia obličkových kameňov).
Horčík sa prirodzene nachádza napríklad v mäse, tmavej zelenine, strukovinách, banánoch, mandliach, figách, orechoch, nelúpanej ryži, quinoi, celozrnných obilninách, mlieku a v maku.

Účinky horčíka:
  • výmena informácií medzi nervovými bunkami
  • vstrebávanie minerálov v tele
  • prevencia obličkových kameňov
  • prevencia srdcového infarktu
  • znižuje množstvo žalúdočnej kyseliny

Nedostatok horčíka v tele

Nedostatok horčíka sa nazýva hypomagnezémia a má rôzne prejavy. Nedostatok horčíka sprevádza niektoré choroby ako vysoký krvný tlak, obezita či cukrovka. Približne tretina pacientov so srdcovou slabosťou trpí aj na nedostatok horčíka. Naša strava obsahuje menej prirodzeného zdroja horčíka, preto toľko ľudí trpí na jeho nedostatok. Horčík sa z potravín vytráca najmä kvôli úprave ako vysmážanie, konzervovanie či šľachtenie nových odrôd ovocia a zeleniny. Navyše nie všetok prijatý horčík sa využije, ale len približne 30 - 40% prijatého horčíka sa vstrebáva v tele. Vstrebávanie horčíka zhoršujú cukry, tuky, vláknina, vápnik či alkohol.
Diagnostikovanie nedostatku horčíka nie je také ľahké ako by sa mohlo zdať, pretože len 1% horčíka v tele sa nachádza v krvi. Mnohé krvné rozbory ani nesledujú množstvo horčíka v krvnom rozbore. Americký doktor Normana Shealy vyhlásil, že "Všetky známe choroby sú spojené s nedostatkom horčíka" a že "horčík je v najkritickejšej miere potrebná minerálna látka pre elektrickú stabilitu každej bunky organizmu. Nedostatok horčíka môže byť zodpovedný za viac chorôb, ako ktorákoľvek iná živina." Mnohé zdravotné ťažkosti by sa teda mohli vyriešiť jednoduchým zvýšením príjmu horčíka. Ak športujete a cítite sa unavený, môže to byť náznak toho, že vám horčík chýba. V takom prípade odporúčame prijímať doplnky výživy s horčíkom.

Príznaky nedostatku magnézia:
  • bolesti hlavy
  • poruchy sústredenia
  • svalové kŕče
  • žalúdočné kŕče
  • búšenie srdca
  • bolesť na hrudníku
  • strnulosť šije
  • mravčenie v končatinách
Odporúčaná denná dávka horčíka je 300 - 420 mg podľa veku, pohlavia a iných faktorov ako zvýšená fyzická záťaž, stres, choroby a podobne. Priemerný zdravý dospelý človek má v tele okolo 20-30 gramov horčíka, z čoho dve tretiny sa nachádzajú v kostiach. Alkohol a mlieko obohatené vitamínom D spôsobujú vylučovanie horčíka z tela.

https://www.prezdravie.sk/fulltext/?keyword=hor%C4%8D%C3%ADk&a_aid=57ebd313c6230&a_bid=c7d5d84e

Kto potrebuje prijímať viac horčíka

Ľudia so zvýšenou psychickou (únava, stres) alebo fyzickou (športovci, ťažko pracujúci) záťažou majú zvýšenú potrebu horčíka. Viac horčíka je treba prijať pri nadmernom pití alkoholu, nadmernej únave a pri užívaní hormonálnej antikoncepcie. Zvýšenie príjmu horčíka je potrebné aj pre tehotné a kojacie ženy. Vyššie dávky horčíka by mali prijímať aj pacienti s určitými zdravotnými ťažkosťami ako:
  • Cukrovka – zvýšením prísunu horčíka sa znižuje riziko vzniku cukrovky
  • Obezita -  ľudia s obezitou majú až o polovicu menej horčíka v tele
  • Hypertenzia (zvýšený krvný tlak) – zvýšený príjem horčíka pomáha znížiť napätie krvnej steny, vďaka čomu sa zníži krvný tlak
  • Arytmia – horčík upravuje abnormálnu elektrickú aktivitu srdca, ktorá je príčinou porúch srdcového rytmu
  • Ischemická choroba srdca – zvýšenie prísunu horčíka znižuje intenzitu bolesti v hrudníku a zlepšuje prekrvenie
  • Ischemická cievna mozgová príhoda – zvýšenie príjmu magnézia sa znižuje riziko vzniku tohto ochorenia a zároveň chráni mozog po ischemickej cievnej príhode
  • Migréna – zvýšené dávky magnézia znižujú výskyt migrény takmer o polovicu
  • Dysmenorea (bolestivá menštruácia) – zvýšené dávky horčíka zmierňujú menštruáciu
  • Predmenštruačný syndróm – viac horčíka významne zlepšuje náladu, znižuje zadržiavanie vody a napätie v prsníkoch
Ďalšou skupinou ľudí so zvýšeným potrebou magnézia sú ľudia trpiaci chronickým únavovým syndrómom, ľudia trpiaci alkoholizmom, ženy užívajúce hormonálnu antikoncepciu, tehotné a dojčiace ženy.



0 komentárov:

Zverejnenie komentára

 
TOPlist TOPlist