ananas

Diéta GAPS (Gut and Psychology Syndrome) vznikla z diéty SCD (Specific Carbohydrate Diet). GAPS diétu vymyslela doktorka Campbell-McBride, ktorá pracovala so stovkami detí a dospelých s rôznymi neurologickými poruchami (autizmus, ADHD, schyzofrénia, dyslexia, depresie a pod.) a zistila súvislosť medzi tráviacim systémom a činnosťou mozgu. Cieľom GAPS diéty je detoxikovať organizmus, aby pracoval správne. Diéta sa skladá z niekoľkých etáp a najskôr sa odporúča absolvovať takzvanú uvádzaciu diétu (Introduction Diet) zložená zo šiestich etáp a následne prejsť ku GAPS diéte, ktorá je dlhodobá a odporúča sa dodržiavať ju 18 – 24 mesiacov. Ľudia s neznášanlivosťou laktózy by mali pred začiatkom GAPS diéty prejsť na takzvanú Úvodnú mliečnu štruktúru (Dairy Introduction Structure), pri ktorej zo stravy vylúčia mliečne výrobky. Táto fáza môže trvať až 18 mesiacov, kým nezmiznú prejavy laktózovej intolerancie. GAPS diéta je vynikajúca pri rôznych tráviacich problémoch ako hnačka, bolesti brucha, nadúvanie, zápcha a pomáha aj pri potravinových alergiách a intolerancii. Navrhnutá tak, aby sa do tela nedostávali toxíny, ale zdravé potraviny, ktoré zlepšujú črevnú mikroflóru. Táto diéta zakazuje prijímať obilniny, zeleninu s obsahom škrobu (zemiaky, kukurica), mlieko, rafinované cukry a naopak sústreďuje sa na prijímanie čo najzdravších potravín najmä rýb, zeleniny a ovocia, strukovín, orechových plodov, vajíčok od farmárov a fermentovaných potravín

Tipy k diéte GAPS 
  •  Odporúča sa kombinovať zeleninu (surovú, fermentovanú či varenú) s mäsom či rybami pri každom jedle na vyrovnanie pH.
  • Odporúča sa jesť ovocie (okrem avokáda) medzi jedlami.
  • Ak pre vás nie sú financie problém, uprednostnite zeleninu a ovocie pestované bez pesticídov
  • V každom jedle sa odporúča veľa prírodných tukov z mäsa, masla, ghí či kokosového oleja. Živočíšne tuky sú obzvlášť cenné (masť, loj, jahňací tuk, kačací tuk).
  • S každým jedlom sa odporúča konzumovať tanier vývaru z kostí alebo mäsového vývaru.
  • Kvasené (fermentované) potraviny sú v GAPS diéte obzvlášť dôležité. Najmä kyslá smotana, kvasená zelenina, kefír a podobne. Ak vám fermentované potraviny spôsobujú tráviace ťažkosti, môžete sa im načas vyhnúť, ale snažte sa ich postupne zaraďovať do stravy.
  • Vyhnite sa všetkým spracovaný potravinám v obaloch a plechovkách.
Tabuľka povolených potravín v GAPS diéte

mandle (vrátane mandľového masla a oleja) kokos, čerstvý alebo sušený (drvený) citróny hydina, čerstvé alebo mrazené
jablká kokosové mlieko šošovica sušené slivky, bez prísad
marhule, čerstvé alebo sušené kokosový olej šalát, všetky druhy tekvica
artičoky Káva, slabý z čerstvo pomletých zŕn, nie instantná limetky prepelice, čerstvé alebo mrazené
špargľa cuketa mango hrozienka
baklažán koriander, čerstvý alebo sušený melóny rebarbora
avokádo (vrátane avokádového oleja) uhorka huby whisky, príležitostne
banány (zrelé iba s hnedými škvrnami na koži) datle, čerstvé alebo sušené bez akýchkoľvek prísad (nie v sirupe) horčičné semienka morské riasy
hovädzie mäso, čerstvé alebo mrazené kôpor, čerstvé alebo sušené nektarinky kôrovce, čerstvé alebo mrazené
repa kačica, čerstvé alebo mrazené muškátový oriešok korenie
jahody, všetky druhy eidam orechy, všetky druhy čerstvé, nie pražené, solené alebo v čokoláde špenát
čierne, biele a červené korenie baklažán olivový olej, panenský lisovaný za studena fazuľové struky
reďkovky vajcia, čerstvé olivy konzervované bez cukru alebo iných prísad švajčiarsky syr
modrý syr oriešky cibuľa mandarínky
para orechy ryby, čerstvé alebo mrazené, konzervované vo vlastnej šťave pomaranče čaj, slabý
hermelín cesnak papája paradajkový pretlak, čistý bez akýchkoľvek prísad
brokolica Ghí, domáce parmezán paradajková šťava, bez akýchkoľvek prísad
ružičkový kel obsahovať non-povolenej prísady) petržlen paradajky
maslo gin, príležitostne broskyne morčacie mäso, čerstvé alebo mrazené
kapusta koreň zázvoru, čerstvé arašidové maslo, bez prísad kvaka
hermelín husacie, čerstvé alebo mrazené arašídy, čerstvé alebo pečené v škrupinke tvaroh
rybie konzervy v oleji alebo iba vodou syr gorgonzola hrušky ocot (ak nemáte alergiu)
kapary Gouda syr hrášok, sušený a čerstvý vodka, veľmi zriedka
mrkva grapefruit pekanové orechy žerucha
kešu oriešky, čerstvé hrozno paprika (zelená, žltá, červená a oranžová) víno suché, červené alebo biele
karfiol fazuľa (sušená a čerstvá) bažant, čerstvé alebo mrazené mäso jogurt, domáci
kajenské korenie lieskové orechy zavárané uhorky šťavy (čerstvo vylisovaná z povoleného ovocia a zelenina)
zeler bylinné čaje holub, čerstvý alebo mrazený med, prírodný
čedar bylinky, čerstvé alebo sušené bez prísad ananás, čerstvý jahňacie, čerstvé alebo mrazené
čerešne kyselina citrónová bravčové mäso, čerstvé alebo mrazené škorica
kuracie mäso, čerstvé alebo mrazené kumkvat kiwi


Tabuľka nežiadúcich potravín v GAPS diéte
 
acesulfam gaštany a gaštanová múka mlieko konzervované ovocie a zelenina
acidofilné mlieko Chevré syr ryža rohovník
agar žuvačky - obsahujú cukry alebo náhrady cukru konzervované kokosové mlieko karagénan
agave sirup cícer sušené mlieko celulózová guma
aloe vera (ak ju dobre znášate, do jedálnička ju zaradiť môžete) koreň čakanky melasa obilniny, vrátane všetkých raňajkových cereálií
amarant (láskavec)- je náhradou obilia, obsahuje škroby čokoláda mozzarella syry, spracované a syrové nátierky
jablkový džús (komerčne vyrábaný) kakaový prášok aspartám komerčné džemy
aspartám instantná káva a kávové náhrady orechy, solené, pražené a obalené želé
Kozinec (Astragalus) - obsahuje polysacharidy oleje na smaženie ovos topinambur
pečené fazule kukurica paštrnák kečup, komerčne dostupný
kvasnice kukuričný škrob cestoviny, akéhokoľvek druhu laktóza
prášok do pečiva a kypriaci prášky kukuričný sirup pektín likéry
olej balsamico (vo väčšine komerčných balení je pridaný cukor) tvaroh zemiaková kaša margaríny a náhrady masla
jačmeň cous cous quinoa - 60% škrobu mäso, spracované, konzervované, údené a solené
včelí peľ - dráždi črevá tavené syry syr ricotta proso
pivo nealkoholické sýtené nápoje raž sója
sóda bikarbóna syr feta sacharín špaldová múka
horká tekvica ryby, konzervované, údené, solené, obaľované a konzervované s omáčkami ságo škrob
brandy fruktooligosacharidy klobásy, komerčne dostupné cukor alebo sacharózy akéhokoľvek druhu
pohánka fruktóza krupica tapioka - škrob
bulgur šunka sherry instantné čaje
koreň lopúcha párky v rožku sóda nealkoholický nápoj konzervovaná zelenina
cmar zmrzlina kyslá smotana pšenica
srvátka, v prášku alebo tekutá sladké zemiaky jogurt z obchodu pšeničné klíčky

Zdroj: www.gapsdiet.com

0 komentárov:

Zverejnenie komentára

 
TOPlist TOPlist