Pokiaľ sa nevenujete fitness a posilňovaniu, tak ste pravdepodobne o maltodextríne veľa nepočuli aj keď je bežnou súčasťou mnohých potravín. Stačí si prečítať etiketu so zložením pár produktov vo vašej domácnosti a je šanca, že niektoré z nich budú maltodextrín obsahovať. Maltodextín je oligosacharid, čo znamená, že je zložený z viacerých monosacharidov a vyrába sa zo zemiakov, ryže alebo obilia. Je to teda produkt prírody, ktorý je však vysoko spracovaný a výsledný produkt má formu bieleho lepkavého prášku. Maltodextrín sa skladá z kratších reťazcov, väčšinou 3-19 molekúl glukózy pričom väzby glukózy sú veľmi slabé. V tele sa maltodextrín štiepi na glukózu a tým sa do tela dostane rýchla energia bez prílišného zaťaženia tráviaceho traktu.

Maltodextrín je považovaný za bezpečný produkt vhodný pre športovcov ihneď po športovom výkone. Neobsahuje glutén a je vhodný aj pre celiatikov. Niektoré štúdie zistili, že nadmerným užívaním maltodextrínu sa môže redukovať počet dobrých baktérií v tráviacom trakte. Ľudia s cukrovkou by mali pamätať na to, že maltodextrín rýchlo zdvíha hladinu cukru v krvi. Použitie maltodextrínu by teda mali konzultovať s lekárom. Na obaloch maltodextrínu sa často uvádza, že nie je vhodný pre osoby trpiace cukrovkou, tehotné ženy a deti do 15 rokov

Glykemický index maltodextrínu je 106-136, čo je viac ako má cukor (70) a má rovnaké množstvo kalórií na gram ako má cukor. Odporúčaná dávka maltodextrínu ihneď po cvičení je 20-40 gramov rozpustených vo vode. Všeobecne sa dá povedať, že maltodextrín je prospešný a najväčší význam má ihneď po tréningu.

Výhody maltodextrínu:
  • Rýchlo sa vstrebáva bez zaťaženia trávenia
  • Rýchlo doplní energiu po fyzickom výkone

Nevýhody maltodextrínu:
  • Ťažšie sa rozmiešava v studenej vode
  • Naše telo nepríjme viac ako 80 gramov maltodextrínu denne
  • Rýchlo dvíha hladinu cukru v krvi

0 komentárov:

Zverejnenie komentára

 
TOPlist TOPlist